Minulý týždeň musím uznať, že majstrovsky, Markíza zakomponovala v televíznych novinách čosi podobné, ale o to obludnejšie. Využila fakt, že ceny pohonných hmôt rastú pomaly každým dňom a šikovnosťou jej vlastnou odvysielala „spravodajský" príspevok o tom, ako jazdiť autom v meste čo najšetrnejšie. Potiaľto to je fajn, veď je to aktuálna téma, ktorá zaujíma mnohých. No už pri úvodnom predstavovaní testovacej pani pilotky v jednej (do tohto momentu nemenovanej) automobilky a exkluzívny panoramatický pohľad na nový Wolksvagen UP!, prezradil, že šetrnosť pri jazdení je v tomto príspevku druhoradá. Nasledoval balast o agresívnej jazde v premávke, o podraďovaní, preraďovaní rýchlostných stupňov... a to všetko popretkávané zábermi, vystrihnutými ako z autotestu v motoristickom magazíne. A tak sme diváci dychtiaci po aktuálnom dianí doma a vo svete (ja viem, že nie sme diváci dychtiaci po aktuálnom spravodajstve doma a vo svete) videli nový UP! zo všetkých strán zvonku, asi sedem detailov na palubnú dosku, volant, rýchlostnú páku a všetky moderné vychytávky bratislavskej automobilky. A že toto všetko malo pokračovanie aj tento týždeň, v ktorej sa nevtieravo predstavil trnavský Pegueot ma vlastne už ani neprekvapuje. Schválne: kedy príde na rad KIA?
Jednoducho povedané, diváci televíznych novín (teda minimálne tých sto tisíc, ktorí stihli „olajkovať" televízne noviny na facebook-u a ktorými sa Markíza samozrejme pochválila) sú chtiac-nechtiac zasiahnutí podprahovou reklamou, ktorá je v podstate hodením slučky na divákovu hlavu a ktorá ho bez rešpektu pritiahne a využije moment, trvajúci hoci aj pár sekúnd. Toľko krát pranierovaná údajná vysoká sledovanosť televíznych novín na Markíze iba zneužíva diváka, z ktorého robí produkt a predmet reklamného záujmu v tom najnevhodnejšom momente a programe. Už nestačia reklamy riadne a jasne oddeľované zvučkami (tak ako to prikazuje zákon) a rôzne product plecementy. Treba úspešne zničiť aj status objektivity a informácií, ktoré spravodajstvo v akejkoľvek podobe a na ktorejkoľvek televízii určite má. Alebo by malo mať.
Aby som však všetko uviedol na pravú mieru, v zásade mi príspevky podobného typu nevadia... vlastne nie! Klamem. Vadia! Aj keď napríklad v predpovedi počasia s Jurajom Mokrým som vetu: „... na 99% bude fúkať severozápadný vietor..." bral ako sarkastickú vsuvku spôsobom jemu vlastným.