reklama

O tom, prečo je ľahké zabudnúť vtip

Mal som kamaráta, ktorý mal dar rozprávať vtipy a fakt ich dával ako sa hovorí - z prvej ruky. Jeden, dva, tri... sedem. Bol jednoducho majstrom pointy. A práve pointa a jeho podanie zo mňa vždy na pár sekúnd urobili bezbranného smejúceho sa tajtrlíka. On to jednoducho vedel. Mal plastický hlas a napodobňovať malých Jožkov, opitých chlapov (ako to už vo vtipoch býva - tackajúcich sa domov a zvoniacich pri nesprávnych dverách), alebo srnky, žaby, zajace, medvede a levy mu nerobilo problém... A veru tie zvieracie boli najlepšie. No čo z toho, že keď som chcel tie vtipy posunúť ďalej, tak som si nemohol spomenúť ani na jeden. A práve nedávno som počul naozaj výborný vtip. No tak ako väčšinu som ho ešte „za horúca" zabudol. Nuž mi - len tak súkromne, napadla otázka: Prečo vlastne vtipy zabúdame? Lebo som si istý, že takmer každému sa to stalo: že vtip jednoducho vyfučí. Z večera do rána.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 Ten bezbranný smiech v úvode som nespomenul iba náhodou, lebo možno práve smiech nám v mozgu, (alebo kde sa vlastne smiech „rodí") na tých pár sekúnd zablokuje niečo ako podvedomie, ktoré je... no nazvime to  zodpovedné  za zapamätanie si vtipu. No a tých pár sekúnd je rozhodujúcich pre zablokovanie centra pre dlhodobú pamäť. Áno, priatelia... poviete si, že v mozgu asi také centrum, exaktne vzato, nemáme, ale ako argument sa mi to páči. Tak prečo nie? Cítim v tom logiku, ktorá mi tu trochu chýba. A vlastne, keď to zoberiem vo všeobecnosti, zapamätať si dobrý vtip je jednoducho... hm, ťažšie. Neviem. Asi je to tým, že čím je vtip „vtipnejší", tým je väčšia pravdepodobnosť, že ho zabudneme. Teda aspoň ja. Nikdy som totiž nerobil hĺbkový prieskum svojho vtipnejšieho jažstva. No a keď to celé zabije super pointa, ktorá vás vyššie spomenutým spôsobom odrovná, výsledkom môže byť celkom (ne)príjemná amnézia. A veru, môžeme si aj hlavu búchať, ten vtip nami prefrčí ako dostihový kôň, po ktorom zostane len víriaci prach. No... a aj ten prach sa nakoniec rozplynie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ja viéém". Zabudnúť vtip nie je žiadna katastrofa. Vtipy, alebo čokoľvek iné v našom živote vypúšťame z hláv a mozgov ako čokoľvek iné. No tá skrytá záhada, prečo tomu tak je, je minimálne rovnako zaujímavá ako stratené ponožky v práčke.

No aby som nevodil za nos len svojimi úvahami a dal aj nejakú relevantnú odpoveď (teda myslím, že bude relevantná), tak zabúdaním vtipov sa údajne zaoberal istý americký psychológ. Volal sa Robert Provine. Teda ja si myslím, že Robert Provine sa určite zaoberal aj kadečím iným, no rád by som vypichol jednu jeho myšlienku, v ktorej vtip prirovnal k dobrej pesničke. Pieseň má totižto rytmus a melódiu, a to nám uľahčuje jej zapamätanie. Vtipy také niečo nemajú a tak si na najlepšie vtipy nemôžeme spomenúť...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

P.S.: ...snáď len vtipy podávať piesňou.

Ivan Tuchyňa

Ivan Tuchyňa

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som ľavák a mám vrodenú srdcovú vadu. Ale žijem. A keďže žijem, tak píšem... Zoznam autorových rubrík:  Fejtónovým peromDetský svetSvet okolo mňaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu